Pædagogik
Under pædagogik kan du læse om vores børnesyn samt legens betydning. Derudover kan du læse om vores læringssyn samt læringsrum. Via et link kan du se: Pædagogiske læreplaner og sorgplan for Kongevejens Børnehus. Tilsidst kan du læse om børnemiljøvurdering.
Børnesyn
• vi anerkender børns ret til at være børn
• børn er født til at være sociale individer
• alle børn skal have mulighed for at opleve succes og
udvikling
• ethvert barn er enestående
• glade børn trives bedst
• børn kan ikke forvalte egen udvikling
• børn har krav på at blive set og hørt
• børn har krav på at se/opleve verden
• det er i relationen/i forholdet til andre, at vores
selvbillede/identitet dannes
Legen
• er barnets univers
• skal ubetinget prioriteres som det vigtigste i barnets
hverdag
• udvikler fantasi og færdigheder
• fremmer socialiseringsprocessen
• kan også indeholde negative elementer
• er frivillig
Læringssyn og læringsrum
• børn har en aktiv rolle i egen læring
• læring foregår hele tiden, alle steder
• udfordringer og kompetencer skal matche hinanden
• børn har forskellige styrkesider, potentialer og
intelligenser
• vi har en anerkendende tilgang til børn
• førstehåndsoplevelser er de bedste
• giv svar og stil spørgsmål
• børns udvikling forståes som en helhed
• der er ikke brugbare manualer i arbejdet med børn
• refleksion over egen og fælles praksis er nødvendigt i et
levende
og lærende udviklingsmiljø
• hverdagslivet er i centrum
• børn har brug for både faste rammer og "kaos"
• vi lærer gennem relationer
• de fysiske rammer fremstår som en del af en pædagogisk
helhed
• der skal fokuseres på styrkesider
• vi viser børnene vej (guider dem)
• vi går foran - ved siden af (oftest) - og bagved
Børn gør altid det bedste de kan i situationen.
Pædagogiske læreplaner
Ifølge dagtilbudsloven skal hele 0-6 års området
udarbejde en pædagogisk læreplan.
Planen skal beskrive mål for børnenes udvikling og læring.
Vi har valgt at bruge SMITTE-modellen, som er et pædagogisk redskab til at planlægge, dokumentere og evaluere et forløb.
Her kan du læse om de pædagogiske læreplaner i vuggestuen
Her kan du læse om de pædagogiske læreplaner i børnehaven
Her kan du læse om Kongevejens Børnehus`sorgplan
Børnemiljø
Hvad er et godt børnemiljø i Kongevejens Børnehus?
Et godt børnemiljø er et miljø, hvor det enkelte barn føler sig
velkommen. Et miljø,
hvor personalet ser det enkelte barn, ved at være nærværende,
inspirerende og
engagerede.
Det er et miljø, hvor
• børnene har medbestemmelse og hvor der praktiseres
demokrati
• kreativitet og fantasien er i fokus
• åbenhed og tryghed er nøgleordene
• der er humor
• der er rummelighed og respekt for forskellighed
• forældrene og personalet har en tæt og åbent samarbejde
• der er udfordringer og udviklende faciliteter inde samt
ude.